Açık öğretim Etkili İletişim Teknikleri Ders Notları Ünite 6 dan devam ediyoruz bir şeyi hatırlatayım arkadaşlar yazdığım özette koyu renkli veya altı çizi ise kesinlikle ezberleyin soru kesin geliyor.
Etkili İletişimde Konuşma Ve Dinleme ( ÜNİTE 6 )
Kültür ve İletişim
İletişim, insanın türsel özelliği olan toplumsallaşırlığının bir yansımasıdır.
Yapısal olarak yada kodlara göre iletişim ikiye ayrılır;
- Sözel İletişim
- Konuşma-Dinleme
- Yazma-Okuma
- Sözsüz İletişim
Ses
İyi bir konuşma sesinin özellikleri şöyledir;
- İşitebilirlik; Dinliyiciler tarafından rahatça işitilebilir olmalıdır.
- Akıcılık; Dinliyicilerin algılama yeteneklerine göre ayarlamak temel ilkedir.
- Hoşa Giderlik; Kısacası sesin hoş olması gerekir kullak tırmalayan yada çok sert bir ses değil.
Konuşmanın Nitelikleri
İyi bir konuşmayı diğerlerinden ayıran belli bir takım nitelikleri olması gerekir bunlar;
- İyi bir konuşma sağlam bilgilere dayanır
- İyi bir konuşma yıkıcı değil yapıcı olmalıdır.
- İyi bir konuşma konuşmanın temel ögelerini çözümleyerek oluşur.
- İyi bir konuşma dinliyicilerin ilgi ve dikkatini toplar
- iyi bir konuşma canlı bir dil hareketli bir üslup gerektirir
- İyi bir konuşma etkili ses tonu, el yüz hareketleriyle geliştirilir
- İyi bir konuşmada konuşmacı ahlaksal sorumlulukları bulunduğunu hatırından çıkarmaz
- İyi bir konuşmada konuşmacı gözlem gücünü geliştirmiş olmalıdır
- İyi bir konuşma konuşmacının kişiliği ile bütündür
- İyi bir konuşma ilginç ve değerli konuları kapsar
- İyi bir konuşma belli bir amaca yöneliktir.
İkna edici konuşmanın ögeleri;
- İkna edici konuşma bir sanattır
- İkna edici bir konuşma bir sözel tartışma oluşturma ile ilgilidir.
- İkna edici konuşma sözel tartışmaları özel dinleyicilerle uyumlaştırma ile ilgilidir
- İkna edici konuşma amaçlı ve istendik değişimler ortaya çıkarmaya yöneliktir
Konuşmacı Perspektifi
Sonuçta kaynak ne denli güvenilirse, tutum değişikliğinin ortaya çıkma olasılığı o denli çoktur. Bu özelliğe inanılırlık adı verilmektedir. Burada bizim için önemli olan boyutlar konuşmacının bilgisi/uzmanlığı, güvenirliği, kişiliği, tutumları ve sosyo-kültürel ortamdır.
Nasıl Dinliyoruz ?
İletişim sürecinde gürültüye dönüşen dinleme türleri şunlardır;
- Görünüşte Dinlemek
- Seçerek Dinleme
- Saplanmış dinleme
- Savunmacı dinleme
- Tuzak kurucu dinleme
- Yüzeysel Dinleme
Konuşmanın Kalıcılığını Sağlayan Boyut Yazı
Etkili ve doğru bir şekilde yazılı iletişimin gerçekleşmesinde dikkat edilmesi gereken önemli noktaları şu şekilde açıklayabiliriz;
- Kişiliğinizi ortaya koyun
- Basit bir dil kullanın
- Açık seçik anlaşılır yazın
- Sözcük hazineninizi geliştirin