Kamu Performans Yönetimi
Finlandiya’daki söz konusu 6 kamu kuruluşu:
- Posta ve Telekomünikasyon Kurumu,
- Devlet Demiryolları,
- Ulusal Matbaa Kurumu,
- Ulusal Coğrafya Enstitüsü,
- Kamu Yemek Hizmeti Kurumu,
- Ulusal Veri işleme Merkezidir.
Performans ; Türk dil kurumunca belirlenene karşılığı “Başarım” dır.
Performans Yönetimi
Performans yönetimi, temel olarak kuruluşun insan kaynaklarının bireysel ve takım hâlindeki kapasitelerinin geliştirilmesi ve performanslarının artırılması sonucunda örgütsel başarıya ulaşmayı sağlayıcı yönde, stratejik ve bütünleştirilmiş bir yaklaşım olarak tanımlanmaktadır.
Bu tanım ışığında performans yönetimi, şu girişimlerin daha etkili hâle getirilmesi ve geliştirilmesi sürecidir;
- Kuruluştaki bölüm, takım ve bireysel amaçların uyumu,
- Performans değerleme sistemi,
- Ödüllendirme stratejisi ve çerçevesi,
- Hizmet içi eğitim,
- Gelişme stratejisi ve planları,
- İletişim,
- Yönlendirme ve yol gösterme,
- Geri bildirim,
- Bireysel kariyer planlama.
Kamu Performans Yönetimi
Kamu Performans Yönetimini, kamu kurum ve kuruluşlarındaki kamusal kaynaklarla, kamusal mal üretimi ve kamu hizmetleri sunumu temel amacına uygun olarak, kurum ve kuruluş ölçeğinde belirlenen iş ve hizmet hedeflerine yüksek oranda ulaşmayı amaçlayan girişimlerin yönetimi olarak tanımlanabilir.
Başbakanlık Strateji Birimince hazırlanan ve herkes için daha iyi kamu hizmetini hedefleyen bu son reformla, “ Yukarıdan Aşağı Kamu Performans Yönetim Modeli’ getirilmiştir (Prime Minister’s Strateji Unit, 2006). Model, Dünya ölçeğinde bir kamu hizmeti, mükemmellik ve adil yönetimi amaçlamakta ve şu aşamaları içermektedir ;
- Sonuç odaklılık ve iddialı sonuç hedeflerin belirlenmesi,
- Ölçütlerin ve buna uygun göstergelerin belirlenmesi,
- Çok boyutlu performans değerlendirmesi,
- Doğrudan müdahalede bulunulması,
- Piyasa teşviklerinin oluşturulması,
- Hizmetleri, halkın biçimlendirmesi,
- Yeterlilik ve kapasite gelişiminin sağlanması.
İngiltere için bile reform niteliği taşıyan bu kamu performans yönetim modelinin uygulanmasına bakıldığında şu açılardan kolaylıkları ve olumlu yanları olduğu görülmüştür :
- Başarı odaklı modelin, doğrudan sonuçlara yönelik katkı sağlaması,
- Modelde, hedef ve ölçütlerin iyi belirlenmesi ve ölçümün devamlılığı,
- Modelin, bütüncül ve ilkeli olması,
- Modelin, yararına inanıldığı için hükümetlerce desteklenmesi,
- Modelin, özel sektör tekniklerini içermesi ve ödüle dayanması,
- Modelin, yönetişime uygun olması,
- Modelin, piyasa ekonomisine ve rekabet açık olması,
- Modelde, İKY’nin esnek ve dışa açık istihdam olması,
- Modelin, saydam ve hesap verilebilir olması.
Kamuda söz konusu performans artırıcı önlemler şunlar dır ;
- Kamusal kaynakların etkin kullanımı,
- Bütçe açıklarının ve kamu kökenli borçlanmanın azaltılması,
- Kamu hizmetlerinde kalitenin artırılması,
- Kamu yönetimi üzerindeki yasama ve yürütme güçlerinin sorumluluklarının artırılması,
- Karar ve uygulamalarda saydamlığın ve hesap verebilirliğin artırılması.
İnsan kaynaklarına sağlayacağı katkıları aşağıdaki gibi belirlemek mümkündür ;
- Çalışanların kendi performanslarını yönetme sorumluluğunu hissettirir;
- Performans planlarını tasarlar ve yönetirler;
- Plan doğrultusundaki ilerlemelerini izlerler;
- Sürekli iyileştirmenin işlerinin önemli bir parçası olduğunu bilirler;
- Sonuçların ve yetkinliklerin birlikte önemli olduğunu bilirler;
- Böylece, ne yapılacağına odaklandıkları kadar, nasıl yapacakları becerisi de geliştirirler;
- Performans değerlendirme görüşmelerini yöneticileriyle birlikte yönlendirirler.
Kamu Performans Yönetimi amaçlarını, ayrıntısına indiğimizde aşağıdaki gibi sıralayabiliriz ;
- Örgütsel hedefleri, açık ve tanımlanmış bireysel hedeflere dönüştürmek;
- Hedeflerin gerçekleştirilmesi için gerekli olan performans ölçütlerini belirlemek;
- Belirlenen performans ölçütlerini, çalışanlara zamanında ve adaletle uygulamak;
- Çalışanlardan beklenen performans sonuçlarıyla gerçekleşen başarıyı karşılaştırmak ve değerlendirmek;
- Yönetici ile çalışanlar arasında etkin bir iletişim ve anlayış ortamı yaratmak;
- Performansın geliştirilmesi için yönetici ve çalışanlarla ortak çaba harcamak;
- Çalışanların başarılarını tanımlamak ve ödüllendirmek;
- Örgütün ve çalışanların güçlü ve zayıf yönlerini tanımlamak;
- Geri bildirimle çalışanları desteklemek ve motivasyonlarını artırmak;
- Eğitim-geliştirme ve kariyer planlaması için yönetime gerekli bilgiyi sağlamak.
Kamu Performans Yönetim İlkeleri ( Önemli Soru Gelecek Kesin )
Kamu Performans Yönetimi ilkelerini ekonomiklik, verimlilik ve etkililik olarak sıralamak mümkün olmakla birlikte, kalite, etkenlik (effectiveness), müşteri memnuniyeti veya kamu yararı (public profitability), stratejik yönetim ve yenileşim (innovation) gibi özellikleri de, performans özellikleri olarak sayabiliriz ;
Ekonomiklik (Economic) ilkesi: Performansı sağlayan kavramların başında ekonomiklik gelmektedir. Tutumluluk olarak da kullanılan bu kavram, kamusal kaynakları israf etmemek anlamına gelmektedir.
Verimlilik (Productivity) ilkesi: Eğer en ekonomik kaynak ve malzeme sağlanmışsa bunların girdi olarak üretime katılması sonucu en uygun çıktı mal ve hizmetlerin üretilmesi, verimliliktir. Aslında, söz konusu girdilere göre daha çok çıktı beklentisi verimlilik olmakla birlikte, kamu yönetiminde bu sürece “en doğru üretim” demek gerekir.
Etkililik (Efficiency) ilkesi: Performansın kamu yönetimi ve kamu hizmeti bakımından en çok öne çıkan kavramı ise, etkililiktir. Aslında en uygun kaynak ve malzemeyle hedeflenen en uygun mal ve hizmetin üretilmesi anlamına gelen etkililik kavramı; kamu yönetiminde kısaca hedef kitlenin memnun edilmesidir.
Açıklık ilkesi: Açıklık ilkesi, kamu yönetimi anlayışına has bir Kamu Performans ilkesidir. Bu ilkeye göre, bazı kısıtlar dışında hiçbir kamusal karar ve eylem, yetkililer dışındakilere kapalı kalamaz.
Hukukilik İlkesi: Hukukilik ilkesi adından da anlaşılacağı üzere, Kamu Performans Yönetiminde tüm kamusal karar ve eylemlerin hukuka uygun olması demektir. Ancak, burada önemli olan hukuk adına sadece yasal sınırlar içinde kalmak değil, hakkaniyetli ve adil olmaktır.
Hesap Verebilirlik İlkesi: Kamu performans yönetiminin hesap verebilirlik ölçütü, kamuda performans yönetimi anlayışının önemsenmesi gerektiğini ortaya çıkaran, en ciddi ölçüt olmuştur. Zira, hükümet etme gücünün tek elde toplanarak kişi hak ve özgürlükleri için zaman zaman sınırlayıcı bir etken olabilmesi ile halkın bilinç düzeyindeki artış ve teknolojik iletişim sonucu, kamuyu yönetenleri halkın istek ve beklentilerine göre hareket etmek zorunda bırakılmıştır.
Kamu Performans Yönetimi Çeşitleri
nedenle kamu kurum ve kuruluşlarınca yönetilmesi gereken performans, şu üç noktada odaklanmaktadır:
- Kurumsal performans,
- Takım performansı,
- Bireysel performans.
Kurumsal Performans Yönetimi
Buna göre, rekabetin 6 boyutunu da oluşturan performans ölçütleri ve önem dereceleri, yapılan bir araştırmaya göre tabloda verilmiştir ;
No | Kurumsal Performans Ölçütleri | Önem dereceleri % |
1 | Kalite Ölçütü | 20 |
2 | Maliyet Ölçütü | 20 |
3 | Zaman Ölçütü | 20 |
4 | İşgücü Ölçütü | 15 |
5 | Güvenilirlik Ölçütü | 15 |
6 | Hizmet Ölçütü | 10 ( En Az ) |
Toplam | 100 |
Kamu Performans Yönetim Süreci ( Önemli Soru Gelecek )
Araştırma-Planlama Aşaması
Kamu Performans Yönetiminin başlangıcını oluşturan performans planlaması, aslında planlama genel anlayışına uygun olarak yapılmaktadır. Buna göre, kuruluşun gerçek durumuna göre ancak ileriye yönelik olarak stratejik kararlar alma süreci olan performans planlaması yapılmalıdır. Ancak, burada belki genel planlama anlayışından farklı olarak stratejik planlama farklılığı söz konusu olmaktadır.
Sayılabilir performans hedeflerinin olması, performansın daha belirgin olarak ortaya çıkmasını sağlamaktadır. Aksi hâlde, belli bir zamandaki çalışmaların kurum amacına yönelik katkısını anlamak zorlaşacaktır.
Uygulama Aşaması
Zira, performans planlamasında, eğer sıra düzene uygun planlama anlayışına göre plan hazırlanmış ise sürecin ikinci aşaması olan performans uygulama aşamasına geçilmesi gerekir.
İzleme Ve Değerlendirme Aşaması
Kamu Performans Yönetim sürecinin üçüncü aşaması, planlanan ve uygulaması yapılan performans ölçütlerinin değerlendirilmesi aşamasıdır. Bu aşama aslında, performans yönetiminin denetimi aşamasıdır. Bu açıdan, performans değerleme aşamasında, söz konusu girdi ve kaynakların performans anlayış ve ilkelerine göre, kullanılıp kullanılmadığının belirlenmesi söz konusudur.
Geliştirme Aşaması
Kamu Performans Yönetiminin son aşaması, performans geliştirme aşamasıdır. Bu aşama, performans yönetimine en bilimsel açıdan bakılabilecek bir aşamadır. Zira, araştırma ve geliştirme, bilimsel tekniklere ve araçlara göre yapılmalıdır.
Kamu Performans Yönetimi Faydaları ve Güçlükleri
Faydaları ;
- Bireysel performansı geliştirir;
- Bireylerin gizil güç performansını ortaya çıkarır;
- Gelecekteki insan kaynağı ihtiyacını planlar;
- Kuruluş amaçlarını gerçekleştirir;
- Kuruluştaki manevi gücü artırır;
- İç ve dış müşteri tatmini sağlar;
- Performans – ücret dengesini sağlar;
- Rekabet üstünlüğü yaratır;
- Gözlem kalitesini artırır.
Kamu Performans Yönetiminin en önemli faydası, bireysel performans değerlendirmesinde ortaya çıkmaktadır. etkili bir performans yönetim sisteminin kamu kurum ve kuruluşlarına sağlayacağı genel faydaları şu şekilde sıralayabiliriz;
- Yönetimin iş ve sonuçları üzerindeki denetimini artırır;
- Yönetimin sorunları erken belirleme ve önlem alma yeteneğini artırır;
- Çalışanların hedefleri ile örgütsel hedefler arasında bağlantılar kurar, katkıda bulunmuş olma motivasyonu yaratır;
- Yönetimin sonuçlarla ilgili beklentilerinin açıklıkla anlaşılmasını sağlayarak iletişimi geliştirir;
- Performans standartlara uygun davranmamayı objektif ve ölçülebilir şekilde tanımlayarak, iyileştirici ya da disiplin sağlayıcı eylemleri destekler;
- Geribildirimin çalışanlara yönetimin sübjektif kriterlerine göre değil, daha objektif verilebilmesini sağlayan bir sistem yaratır;
- Yönetimin ücretlerle ve yükseltmelerle ilgili kararlarını alırken kullanacağı objektif kriterler sağlar;
- Her çalışan için performans kayıtlarının merkezcil bir şekilde ve genellikle insan kaynakları yönetim biriminde tutulmasını sağlar.
Kamu Performans Yönetiminin sorunlarını şu biçimde sıralayabiliriz:
- Kamu Performans Yönetimi, kamu yönetimi kültürüne henüz girmemiş ya da kamu yönetiminde yeterince anlaşılamamıştır;
- Kamu Performans Yönetimine ilişkin ilkeler, ölçütler ve uygulama aşamalarına ilişkin olarak henüz mevzuat düzenlemesi yapılmamıştır;
- Mevzuatın hazır olmaması, Kamu Performans Yönetimine uygun bir örgütsel yapının da kurulamamasına neden olmuştur;
- Kamu Performans Yönetiminde getirilen ölçütlerin adı çeşitli ortamlarda geçmekle birlikte, henüz bu ölçütlerin, özellikle kamuya has yeni ölçütlerin kullanımına ilişkin olarak, geleneksel kamu yönetimi anlayışına sahip kamu personelinin direnç gösterdiği görülebilmektedir;
- Kamu Performans Yönetiminde önemli bir yere sahip olan kurumsal, takım- sal ve bireysel performans değerlendirmeleri açısından da, kamu kurum ve kuruluşlarının alıştıkları geleneksel yapıdan uzaklaşmak istemedikleri bilinmektedir. Çünkü, mevcut değerlendirme sistemi nerdeyse hiç işlemediği ya da işlevselliğini yitirdiği hâlde, uygulanmaya devam edilmektedir. Oysa, bu sistemden ne değerlendiren amirlerin ne de değerlendirilen memurların memnun oldukları düşünülmektedir;
- Son olarak, Kamu Performans Yönetiminin sadece performans değerlendirme anlayışı getireceği yanılgısı söz konusudur. Oysa, Kamu Performans Yönetimi, performans değerlendirmesini farklı da olsa kapsamakla birlikte, getirilen esas yenilik performansın tüm kuruluşa egemen bir yönetim anlayışı olarak uygulanması gerektiğidir.
Allah razi olsun süper notlar
Çok süper gerçekten çok teşekkürler
İnternette bulunan en iyi notları hazırlamışsınız teşekkürler….
baska unıteler yok yada ben mi bulamıyorum
Sayfa altında sayfalar mevcut diğer ünitelere ordan bakabilsin
teşekkürler sadece bunlara çalışarak geçilir mi acaba
Geçersiniz en azından ben geçen çok fazla kişi mesaj attı teşekkür etmek için
Emeğine sağlık kardeşim
merhaba ben 2. sınıf siyaset bilimi ve kamu yönetimi öğrencisiyim sizden Devlet ve Vatandaş anlayışında yaklaşımlar hakkında bilgi almak istiyorum yardımcı olursanız sevinirim teşekkürler.
Ders notumu istiyorsunuz tam anlamadım ? Ayrıca sanırım siz örgün okuyorsunuz dimi ?
Kamu yönetiminde çağdaş yaklaşımlar dersi alıyorum hocamız böyle bir soru sordu Devlet ve Vatandaşlık anlayışında yaklaşımlar diye bır soru yardımcı olabilirmisiniz.
Tesekkürler emeğinize sağlık onca konuya nasıl çalışıcam derken burayı bulmak süper ötesi oldu:)
Yinede işi şansa bırakmayın en azından çıkmış sorulara da şöyle bi bakın
ya arkadaşım cok güzel bi düşünce böyle emek verip bunları paylaşman allah bin kere razı olsun
Amin cümlemizden 🙂
sen adamın dibisin.Allah razı olsun sen çok dua alıyorsun
Yararım dokunduysa ne mutlu bana 🙂
Reis yarın sınav var en hızlı burayı buldum okudum 5-6-7-8 i sınavdan sonra notlar açıklanınca burdayım :))
Sınavdan sonra belli olur dostum yarayıp yaramadığını güzel haberlerini bekliyom 😉
test soruları hazırlarmısınız
Test hazırlamak çok zahmetli bu işten para kazanmadığım için şuan üzgünüm ama buna zaman ayıramam.
çıktı almak için napmam gerek ekran başında çalışamıyorum. emeğinize sağlık gerçekten eniyi not sizde